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artist statement (> deutsch)

“It is a fact - often mentioned but seldom explained - that deep truth is often beautiful.”

(David Deutsch, The Beginning of Infinity)

Today’s algorithmic world will “like” a work of art because its patterns cut through to enough of us. Deutsch suggests that a work of art can be “objectively” beautiful. (If he's right, then objectively ugly art is also possible.)

 “The work of art is the object seen sub specie aeternitatis; and the good life is the world seen sub specie aeternitatis. This is the connection between art and ethics“. (Wittgenstein, Diaries, 2016)

For Wittgenstein an appreciation of art is like an ethical life. Both require a stepping back  sub specie aeternitatis  in order to see things from another point of view - with empathy and objectivity.

Deutsch, like Wittgenstein before him, looks at the possibility of objective truth. For Wittgenstein both art and ethics allow us insights for eternity. Deutsch argues that objective truths are indeed possible and echoes Wittgenstein when he holds that a truth is objective if it has “infinite reach”.

The capacity for art to communicate is what can give a work of art the infinite reach and moral force of an objective truth.

For my art I hope that when people look at my work something of themselves looks back at them – sub specie aeternitatis.

I’m an artist today because art never stopped believing in me even though there were times when my faith in art as well as my faith in myself had all but disappeared. My art never abandoned me.

artist's statement

"Es ist eine oft erwähnte, aber selten erklärte Tatsache, dass die tiefe Wahrheit oft schön ist." 
(Deutsch, The beginning of infinity)

Die Algorithmenwelt von heute wird ein Kunstwerk "mögen", weil seine Schemata genug von uns durchdringen. Deutsch meint, ein Kunstwerk sei in der Lage "objektiv" schön zu sein. Ich bin der Meinung, soll es objektiv schöne Kunst geben, so soll es ebenfalls objektiv hässliche Kunst geben.

"Das Kunstwerk ist das Objekt, das sub specie aeternitatis gesehen wird; und das gute Leben ist die Welt, die sub specie aeternitatis gesehen wird. Das ist die Verbindung zwischen Kunst und Ethik". 

Wittgenstein sah die Verbindung zwischen Kunst und Ethik darin, dass eine objektive "tiefe Wahrheit" – sub specie aeternitatis – in beiden möglich ist. 

Die Wertschätzung der Kunst – das ästhetische Leben – wie auch ein ethisches Leben, erfordert einen Schritt zurück sub specie aeternitatis, um die Dinge von einem anderen Standpunkt aus zu sehen – mit Empathie und Objektivität. Ich bin überzeugt, dass von der Kunst eine moralische Kraft ausgehen kann.

Dass ich heute Künstler bin, liegt daran, dass die Kunst nie aufgehört hat, an mich zu glauben, auch wenn es Zeiten gab, in denen mein Glaube an die Kunst ebenso wie der Glaube an mich selbst fast verschwunden war. Meine Kunst hat mich nicht im Stich gelassen.